3/12/2015

Bakom bloggen




Utråkad hemma mamma. Nej, när jag var gravid med mitt andra barn bestämde jag mig för att ta min hälsa under kontroll.Jag har en femåring och en två månader gammal baby. Efter två barn är jag enligt BMI-värdet överviktig. Efter flera år av kontorsarbete och för lite motion är ryggen trasig, har fått diagnoserna diskbrock och ischias. Min egen diagnos är dåliga magmuskler och dålig allmän hälsa. Nu vill jag komma igen iform för att bättre orka med vardagen och mina barn. Ja, helt enkelt med allt. När matkassen kan ibland kännas för tung.

Namnet leanlivsstil beskriver sättet jag försöker leva enligt. Lätt och enkelt. Maten ska vara lättlagad och lätt, inga onödiga omättade fetter eller tillsatsämnen. Jag försöker använda ekologiska och närproducerade produkter så långt som det går. Jag undviker halvfabrikat, gluten och tillsatsämnen. Jag vill göra en mat som är god, ren, enkel och hälsosam för hela familjen. Och som är lätt att laga och utan invecklade råvaror.

Vad det gäller träning, så med två små barn är det tiden som är svårast att hitta. Träningen är den svåraste biten för mig. Har aldrig riktigt kommit igång med någon träning. Eftersom jag har problem med ryggen och min kondition är faktikst på bottennivå så kommer jag att börja från scratch. Träningen ska också vara lean, inte lätt träning men lätt och okomplicerat att göra. Jag vill kunna träna och uppnå resultat utan dyra gymavgifter, som man bara blir stressad av för att man inte hinner gå. Eftersom jag är hemmamamma försöker jag träna hemma. Det blir mest yoga och promenader. Min dröm är att orka och kunna springa igen en dag.

Mitt första mål är att gå ner 7 kg. Helhetsmålet är dock att må bättre både fysiskt och psykiskt. Vikten i sig är inte viktig för mig, men den fungerar bra som motivator. Men jag behöver något mer som motiverar mig. Jo, det slutgiltiga målet och känslan av att må bra är något jag längtar efter. Men jag behöver något som motiverar mig dagligen, så driver mig att göra något. Så därför tänkte jag pröva att blogga. Genom att offentligt erkänna mitt mål kan jag ju inte annat en ta mig i kragen och göra något åt saken. Kanske någon vill läsa min blogg och följa mig så att jag inte kommer undan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar