1/16/2017

Hur mycket optimism behöver man som företagare?


När jag började fundera på att bli företagare så gjorde jag olika beräkningar och besökte en nyföretagarcentral. Fick höra av snubben på nyföretagarcentralen att jag var alltför optimistisk i mina beräkningar. Tyckte han var en sur gubbe som bara ville trycka ner en ung positivt inställd dam.

Det som jag reflekterat nu efteråt på är att som väldigt typiskt i det här landet vill man gärna berätta om allt det dåliga och optimistisk ska man ju helst inte vara. Samma snubbe berättade om alla företag som han förutspått att kommer att lägga ned sin verksamhet och riktigt myste om hur många han gissat rätt.

Var är stödet? Kämpandan? Du fixar det här och vi eller det finns instanser som stöder dig.

Utan min egen optimism hade jag aldrig vågat ta steget och starta eget. Som företagare behövs det rejält med optimism, för tillfället skulle jag behöva en extra dos. Jag har alltid stått med fötterna på jorden, men hade väntat mig snabbare framgång. Jag är en otålig människa, det kanske inte är en företagares bästa egenskap.

Men hur det än går är jag lycklig över att jag vågade ta risken och förverkliga mig själv. 
 
Varje dag intygar jag mig själv "be the change".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar