4/01/2015

Dundergröt med havrekli och bär



Jag är inte en morgonmänniska. Och inget får mig att stå och koka gröt på morgonen. Men som tur är har jag en man som är det och han kokar gröt åt oss varje morgon. Den här gröten är verkligen mättande och fiberrik. Den håller magen igång. Åldern har sina nackdelar, efter att jag passerade trettio sträcket kan jag känna hur min ämnesomsättning har satt i en lägre växel.

Bären brukar han byta ut mot vad som vi råkar ha hemma, blåbär, jordgubbar, rabarber. Jag själv föredrar den med enbart blåbär. 

Den här gröten är testad på hela familjen. 

Dundergröt
5 vuxenpoäng
4 barnpoäng

2 stora portioner

1 dl havrekli
3 msk blåbär
3 msk jordgubbar
0,5 dl russin
Halv banan
1 msk linfrö
1 tsk kanel
1,5 dl vatten

1. Koka upp vattnet i en kastrull. 
2. Sänk värmen, lägg i bären och havrekliet. Rör om tills önskad konstistens.
3. Lägg i russin, linfrö och kanel.
4. Skiva banan över gröten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar