5/13/2017

Mammarollen, släpp rollen och var dig själv!


Målning: Edith

Fick vänta på det första barnet en liten tid. Hann redan bli rädd för att aldrig kunna bli mor. Då visste jag inte vad jag hade som väntade mig. Den som säger att det är något naturligt, att man bara vet vad man ska göra, antingen ljuger eller lever i en illusion. 

Jag var skräckslagen när jag kom hem med mitt första barn. Första dagen bara grät jag av rädsla. Tänk om jag inte vet om hon är sjuk, grät jag åt min man. Tacka, vet jag google. Många sjukdomar som vi löst där. Men de sociala medierna ger press också på modersrollen, att vara den perfekta modern. Som har barn som är harmoniska, begåvade och hjärtliga. Jag har i många år känt mig som en otillräcklig mamma, känt att jag gör något fel och mina barn beter sig tokigt på grund av mig för att jag inte alltid orkar vara den pedagogiska mamman. Ja, det händer också att jag ibland blir förbannad på min barn. Och jag värdesätter egentid och har inte ens dåligt samvete för det.

Mitt äldsta barn är nu sju och mitt andra barn två år. Kan bara tycka synd om det första barnet, som har varit litet av en provkanin. Efter att ha tränat i sju år börjar jag hitta mig själv som mamma. Jag har släppt kontrollen. Mina barn beter sig som barn och jag behöver inte ha kontroll över hur de beter sig. Jag läser inte mer artiklar om barnuppfostran på sociala medier. Om jag finns där för dem, lyssnar på dem, tar dem i famnen när de behöver trygghet och är närvarande i stunden är jag allt de behöver. Det bästa, är att bara släppa loss och för stunden glömma mammarollen och bara vara sig själv. Och varför inte vara barn själv en stund. Jag brukar släppa loss och leka flodhäst till mina barns förtjusning. Och det är avslappnande, givande och roligt.

Mina älskade barn

Så idag, släpp loss och var en flodhäst åt dina barn. Det är ett privilegium att vara mamma. Alla har inte chansen att bli det. Men slösa inte bort tiden med att försöka uppnå årets mammatitel. Det behövs inte nybakad bulle, strykta kläder, pedagogiska sagor och lekar eller psykologisk vägledning. Var dig själv och släpp loss barnet inom dig! Och framförallt njut av att vara den personliga mamma som just du är!


Trevlig morsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar