4/13/2017

Bulletproofcoffee


Bild: Picmonkey
Är ingen trendnisse, men om bulletproof coffee inte är ännu trendigt så måste det bli det. Så gott och så nyttigt!

Började en diet för några veckor sedan, ketogenic diet. Eller rättare sagt har ändrat mina levnadsvanor till det hälsosammare hållet, ändrat mina kostvanor och ökat motionstimmarna. Efter en tung vinter med mycket kolhydrater, har jag övergått till en diet som består av goda fetter och kolhydrat snåla grönsaker och bär. Ketogenic diet är ganska motsvarande som LCHF. Har tidigare varit på lchf och det är den enda dieten hittils som resulterat i någon viktminsknig. För övrigt är jag ingen förespråkare av dieter, men min tanke är att hitta en hälsosam kost/livsstil som passar mig och min kropp. Och som ger mig energi att orka med vardagen. Några kärlekskilon kan jag också tänka mig bli av med. Mina två kära flickebarn har gett mig 10 extra kg. Och nu vill jag säga att det är inte för utseendets skull, utan jag börjar känna av diverse problem. Som t.ex. efter en dag i Stockholm, hade jag skavsår på insidan av låren. Ryggproblem, matsmältningsproblem, utmattning, bara för att nämna några. Mitt mål är att komma i ketos då kroppen börjar använda kroppens fettlager som bränsle. Och det når man genom att äta mycket goda fetter och minimera kolhydrat intaget. 

Bulletproof coffee är en del av ketogenic diet. Ingredienserna är kort och gott; ekologiskt kaffe, en matsked ghee smör och en matsked kokosolja. Har köpt färdigt ghee, men ska ännu testa på att fixa det. Ibland häller jag i en skvätt nötmjölk. Nötmjölk brukar jag fixa själv. Låter 200 g nötter (cashew, mandel, hasselnötter) stå övernatten i vatten, mixar dem med 1l vatten och sen är det bara att sila mjölken. Hälsosam mjölk utan tillsatsämnen och socker. Brukar spetsa mjölken med lite kanel. 

På eftermiddagen brukar jag känna mig lite hungrig och lite extra sugen på något gott. Då fungerar en kopp bulletproof coffe perfekt. Pröva och njut😉

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar